måndag 23 april 2012

En liten lektion

Lite stolt över mig själv är jag, imorse kl 8.00 cyklade(!) jag och Malin till stallet. Jag hade kunnat ha sovmorgon, jag hade kunnat tagit bussen, men vafaen, jag vill inte vara sämre än hon liksom ;)
Hennes mamma (som hon har hästarna ihop med) kom på moppen, o så fick hästarna mat och blev utsläppta i hagen. Igår kom en ny ponny, en söt liten skimmel som jag inte hann heja på idag, men ska bli kul o se vad det är för en :)
Efter mockning var det dags för min ridlektion.
Jag fick rida på ett fyrkantspår, lite mindre än ridbanan, och träna på att ställa innan hörnen. Det gick väl sådär :p Att svänga på rätt ställa, hålla koll på skänklarna och tyglarna och sitsen och blicken samtidigt är inte lätt för en ovan! Fick iallfall friska upp minnet angående hur man ställer hästen, får in bogen och att man faktiskt kan rida med KORTA tyglar (jag har alltid haft för långa)
Sedan blev det volter, fortfarande med fokus på att ställa Tex. Små volter och lite större, både skritt och trav. I skritten tycker jag vi fick till det ganska så bra mot slutet, det blir en himla skillnad på hur han känns när han börjar jobba rätt med bakbenen osv, i traven har han typ två växlar, en snigeltrav och en turbotrav. Men även där gick han riktigt bra på slutet, innan min högerfot gav upp. Tydligen så slutar den fungera när jag anstränger mig för mycket länge. Kan inte stödja på den i stigbygeln.

Vi kom också fram till att sadeln förmodligen ärför liten för mig, jag sitter inte bra och får inte nåt bra stöd, jag ramlar fram och tappar balansen. Så när vi köper ny sadel får det bli en storlek större. För Elodie så ska det nog funka bra också :)

Tror Malin varnöjd med oss iallafall, och hon får definitivt gärna ha fler lektioner :)

Sen cyklade jag hem! Det gick seeeeegt, var trött i benen.

Tog bussen till skolan och hade en sjukvårdslektion, och nu funderar jag på om jag ska ta en liten vila, blunda och lyssna på Håkan Hellström.

Inga kommentarer: