söndag 1 januari 2012

Sen sist...

Jag börjar med hästeriet.
Berra flyttade ju till Sikvik. Innan flytten så blev han halt och fick mestadels stå några veckor. Jag tror han blev väldigt uttråkad av det, och han blev rastlös, vilket märktes på hans humör. De sista veckorna, både i Sjöäng och i Sikvik kändes det inte så roligt, det kändes som om hästen skulle kunna göra vadsomhelst dumt nästan, och jag blev osäker på om jag skulle fixa det (vilket han kände på sig såklart)
Dessutom hade Johanna bestämt sig för att lämna tillbaka honom till ägaren i Tierp och leta efter en ny häst.

Dagen när Berra skulle åka hem åkte både jag och Johanna till stallet och tog in honom och gjorde honom så ren och fin vi kunde (leriga hagar + vit häst inte roligt). Sedan kom veterinären och gav honom lugnande, Berra är livrädd för att gå in i transport.
När Berra fått lugnande stod han och lutade huvudet mot mig.. nåt sånt var han aldrig i närheten av att göra innan. Det kändes lite mysigt och sorgligt. Sen fick vi leda honom, ett steg i taget, mot transporten. Där tog det stopp. Vi fick ha linor, och vi var flera som fick hjälpas åt att trycka upp honom.. tillslut gick det, och han åkte iväg.



Ett par veckor senare hämtade Johanna sin nya häst, ett islandssto. Vääärldens sötaste och goaste. Jag fick fortsätta som medryttare, men nu i ett annat stall, bakom sjukhuset. Jättefint stall, men omgivningarna var väl inte de bästa. Mycket trafik och tåg alldeles inpå. En pytteliten ridbana och långt till riktigt bra ridvägar. Men Tibrá är så himla go, en riktig pärla! Trots att jag visste att min vikt var okej (ägaren väger lika) så kände jag mig tung och stor. (fast när en kompis var med o filmade när jag red så såg det helt okej ut).
Det som blev jobbigt var bussresorna till stallet, det tog mycket tid, och jag kände mig stressad när jag var i stallet. Så jag bestämde mig för att sluta. I samma veva hade Johanna bestämt sig för att flytta Tibra till Valbo (stall Islandica), för att få bättre möjligheter att träna, bättre ridvägar osv. Och till Valbo hade jag ändå aldrig kunnat följa med.
Så jag fick säga hejdå till Islandsprinsessan en dag i mitten av december.



Eftersom jag ändå kommit igång med hästar så ville jag inte sluta, så jag satte in en annons på blocket. Jag fick några svar, och var o tittade på två olika ston. Ett 14-årigt varmblodssto och en korsning varmblod/irish cob, bara 3,5 år. Jag gillade båda två, och tillslut blev det den äldre, Gracias Lady :D Hon står i ett annat stall i Sikvik, i travstallet där jag var mest som liten :)
Vi har inte bestämt några dagar, men ett par dagar i veckan blir det. (och inte har jag provridit än, men det ska nog gå bra :)



Jag har ingen bra bild på Lady än, bara den här i motljus och sudd.



Fortsättning följer.

1 kommentar:

Sandra sa...

Hej! Hittade din blogglänk på iFokus efter att ha googlat Tibrá 's namn på google... Vet du vart tibra är nu? Red henne när jag bodde i gävletrakten, bor nu mera i "Uppsala området".. Saknade häst! Mvh Sandra