måndag 2 februari 2015

Drygt ett år senare...

Nu har vi bott i radhuset i lite mer än ett år. Vi trivs jättebra! Allt vi tänkte att vi skulle göra efter vi flyttat in...har vi inte gjort. Vi köpte ny spis och ny diskmaskin, men annars så har det fått vara. Andreas vill göra om både det ena och det andra, altanen och vårt sovrum osv, men vi får väl se. Det kostar ju pengar, och man kan ju göra så mycket roligare saker för pengarna :p

Som att köpa en häst! :D



Det hela började i mars 2014. Jag fick tillfälle att ta hand om en kallblodstravare, Byling.

 
En superfin vallack som bodde i sikvik, 5 minuters cykelväg från mig.
Efter ett tag insåg jag att han var för mycket för mig. I ridningen. Han var stark och springig och jag kunde inte koppla av när jag red, kände att jag hela tiden fick bromsa.
När han åkte på sommarbete i slutet av maj så hade jag bestämt mig för att börja kolla efter en egen häst. Jag trivdes jättebra i stallet och kunde få en stallplats där. Så jag och Camilla åkte runt och provred några hästar, främst kallblodstravare. Så hittade jag Mindy. Det var en väldigt varm dag så ridturen blev kort, men det kändes bra, hon var lugn och snäll, kändes stabil och trygg.
Jag provred en till häst samma dag, som egentligen var "bättre" och bestämde mig först för henne. Men det var Mindy jag tänkte på, hennes snälla ögon hade fastnat på näthinnan.
Så några dagar senare (6:e juni) åkte vi och hämtade hem henne.
Äntligen fick jag min första egna häst, efter 33 års längtande :p
Mindy (Mindipila) är en norsk kallblodstravare född 19/6 1998. Hon har aldrig startat på travet utan varit fölsto. 5 föl fick hon innan hon blev ridhäst.

Vi hade en helt fantastisk sommar, det var varmt som satan, hästarna bodde ute på nätterna och fick vila inne några timmar mitt på dagarna för att få lite svalka.
Underbara ridturer med stallkompisarna, och Mindy är precis vad jag ville ha. Trygg, pigg men känslig, positiv, snäll och okomplicerad. Och fantastiskt söt :D

Sent i höstas flyttade vi till stallet där jag hade Tex, det ligger alldeles intill, så vi har kvar både häst- och människokompisar. Och så fick vi några nya också.
Nu är det ju mitt i vintern och det är inte alls lika roligt att vara hästägare, men det är ju bara att bita ihop :p
Har hittat en superbra tjej som hjälper mig mig Mindy ett par dagar i veckan, så när jag jobbar mina nattpass så får jag stallfria dagar ibland. Det är skönt.

Jag fick fast på 111A i oktober. Jag jobbar fortfarande nätter, nästan bara. Den tunga perioden jag skrev om när jag bloggade för drygt ett år sen, har liksom inte gått över. Det blir bara värre känns det som. Dessutom har en mängd sjuksköterskor slutat, så det har kommit många nya. De är såklart duktiga och bra och gör sitt bästa, men jag avundas dem inte. Fyfaen för att vara ny sjuksköterska på våran avdelning.

Dagens plan: Väcka Alvin, sen bylta på mig massa kläder och gå till stallet i snöstormen.

Blandade Mindy-bilder


I somras

Första kvällen i sikvik

Camilla körde Mindy några gånger i somras och höstas, det gick jättebra!


<3

Fina fina häst!

Sommar

Vinterfluff

Första dagen i nya stallet

Nöjd och avslappnad Mindy

På julafton

Ibland är det inte så roligt...
 
I somras

 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer: