tisdag 19 april 2011

Fail! (Och om skolmaten på 80-talet)

Jag älskar nyponsoppa. Inte saftsoppa. Saftsoppa var sånt man fick till risgrynspudding i skolan, och eftersom risgrynspudding är helt oätbart så åt jag bara saftsoppa. Det blir man inte så mätt på. Och det är inget jag är sugen på nuförtiden.
Men det kanske går i.


Andra maträtter i skolan på 80-talet som var oätbara:

Blodpudding. (åt bara vitkål och hårdmacka)
Fiskgratäng. (åt bara morötter och hårdmacka)
Pölsa. (åt bara hårdmacka)
Lappskojs. (åt bara hårdmacka)
Fiskbullar. (åt bara hårdmacka)
Makaroner och falukorv (makaronerna var SJUKT överkokta och simmade i vatten, falukorven hade "stekts" i ugnen och smakade ingenting, åt bara hårdmacka)
Ärtsoppa. (åt bara hårdmacka)

Och en massa fler maträtter.

I låg- och mellanstadiet var man tvungen att smaka på allt. Att man smakat ärtsoppa, kokta morötter, ärtor, fiskgratäng, pölsa osv veckan innan, och inte tyckte om, kanske till och med fick kväljningar och var nära att kräkas spelade ingen roll. Man måste smaka IGEN.

Jag gillade köttfärssås, pannbiff, leverbiff, brunsås, tonfisksås, skinka och mos och isterband.

Så man kan ju säga att jag inte åt så mycket lunch under min skoltid.

Inga kommentarer: